woensdag 13 januari 2016

Thema: Winter

Winter... ook al leek het soms wel nog herfst!
Toch maakten we de klas wat winters...








We keken ook welke kledij typisch is voor dit seizoen.

















Juf vertelde het verhaal 'Kikker in de kou'

Je kan het hier opnieuw beluisteren & bekijken!


Onze kleuters legden alle prenten terug in de juiste volgorde, om zo het verhaal opnieuw te vertellen.




We maakten ook een werkblaadje ivm de winter.
We moesten een patroon correct verderzetten!





We schreven ook de woorden over op het schrijfbord...

 





Als de winter echt niet wou komen moesten we misschien maar eens een sneeuwdans zingen en dansen!

 Sneeuwt het al?
Sneeuwt het al?
Ik wil vlokken overal.
Ik wil sleetje rijden van de heuvel naar benee.
Lekker buiten met mijn slee.
Eén keer links en één keer rechts.
Handen in je zij.
Eén keer hoog en één keer laag.
Dans je mee met mij?
Want misschien is er één kans als ik de Sneeuwdans dans.
Misschien is er een kans.
Sneeuwt het al?
Sneeuwt het al?
Ik wil vlokken overal.
Ik wil een sneeuwpop maken met een hoed en met een das.
Met een pet, maar zonder jas.
Eén keer links en één keer rechts.
Handen in je zij.
Eén keer hoog en één keer laag.
Dans je mee met mij?
Want misschien is er één kans als de Sneeuwdans dans.
Misschien is er een kans.
Sneeuwt het al?
Sneeuwt het al?
Ik zie vlokken overal.

Het wordt een witte wereld.
Vlokken hier en vlokken daar.
Dus mijn Sneeuwdans is nu klaar.
Eén keer links en één keer rechts.
Handen in je zij.
Eén keer hoog en één keer laag.
Dans je mee met mij?
Want misschien is er een kans als ik de Sneeuwdans dans.
Misschien is er een kans.
Want misschien is er één kans als ik de Sneeuwdans dans.
Misschien is er een kans. 

***
Verder tekenden we winterkledij die we dan uitknipten om aan de wasdraad te hangen.




  We deden ook experimentjes met ijs.

Wat smelt het vlugst?

Ijs / ijs met koud water/ ijs met warm water/ ijs met suiker/ ijs met zout?







Het ijs in warm water smolt als eerste, daarna het ijs met zout en het ijs met koud water!

We deden ook nog andere leuke dingen:
sneeuwmannen maken uit plasticine, matrix, puzzelen.




We leerden ook een nieuwe letter nl W van winter.


We zochten voorwerpen in de klas die begonnen met de letter W.

 We zochten de letter W op de letterboom.

We schonken ook extra aandacht aan een juiste schrijfhouding...
De juf vertelde het verhaal van 'de koning die wilde leren schrijven' uit pennenstreken.
Ook wij oefenen de juiste schrijfhouding:
voeten op de grond, hoofd lichtjes naar voren, buik niet tegen de tafel, blad ietsje schuin leggen, je potlood tussen duim en wijsvinger nemen (schrijfhand), de andere hand op de rand van je blad leggen...





 

We telden ook sneeuwballen, méér - minder - evenveel
Waar zijn er méér?  Hoeveel méér zijn er?



Zo dat was het voor onze week 'Winter'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten