zaterdag 7 november 2015

Thema: Heksen en spinnen

Op maandag werd er tijdens het onthaal op onze deur geklopt....
Het was juf Ilse, die had een pakje mee voor ons.
Nu een pakje... zeg maar pak!!!


Wat zou er daar toch inzitten?!

Gelukkig was er ook een bijhorende brief:

Wij moesten dus op de spullen passen van heks Karoetsi!

Eerst eens kijken wat er allemaal in die grote doos zat:


Een kruidenkoffertje, een heksenketel, een toverstaf, spinnetjes, heksenkleren, heksenhoeden, ....

In het kruidenkoffertje vonden we een 5-tal flesjes weer met hele vieze geurtjes!
Het één rook al wat viezer dan het andere! ;-)
 




 

We roken aroma's van pek, peper, paddenstoelen, noten en rook. 
Maar onze heks Karoetsie had ook kleine zakjes met allerlei lekkers in om te koken:
wormen (vermicelli), spinnenpoten (pijperagers) hersentjes (walnoten), slakkenogen (wiebeloogjes) en baardhaar van een reus (haren van een borstel).

Daar konden onze kleuters wel mee aan de slag!
Lekkere gerechtjes koken...
Njammie!




We leerden ook een liedje over onze heks Karoetsie.


 We leefden ons helemaal in en trokken gemene heksensnoeten!
Alhoewel er sommige ronduit schattig te noemen zijn! ;-)






 Juf vertelde ook het prentenboek: 'Kom je dansen, boze heks?'

Omslag Kom je dansen, boze heks?


'De haas maakt plannen voor een groot feest en al snel sluiten de andere bewoners uit het bos zich daar enthousiast bij aan. Allemaal behalve één: de boze heks is weer eens veel te druk bezig met het brouwen van een moeilijke toverdrank. Ze heeft helemaal geen tijd om te feesten. De dieren zetten de plannen voor hun feest daarom zonder haar door. Maar oeioeioei, dat zorgt wel voor een hels kabaal. Niet de ideale omstandigheden om geconcentreerd aan een toverdrank te werken dus…'


Op woensdag lag er een nieuw pakje in de klas, nadat we het hadden opengemaakt bleek het een tovertouw te zijn.

Als je de volgende toverspreuk zei en uitvoerde begon het tovertouw zomaar te babbelen...

1 Stap naar voren, 2 stapjes terug
kruip onder het touw door en dan weer terug
touw, touw, tovertouw, spreek je nou?

Ik wed dat ik groter ben dan ..., ik wed dat ik langer ben dan....

En zo gingen we meten! 


 Ik wed dat ik langer ben dan 2 banken samen...




 Klopt!  We hadden nog een heel stuk touw over!

Ik wed dat ik groter, langer ben dan de deur...


 Ja dat was wel duidelijk!
Ik wed dat ik langer ben dan de gang...

 Nee!!! Dat ben je niet tovertouw!
Onze gang was langer!

Ik wed dat ik langer ben dan jullie grootste tafel...





 
 Ja dat klopt!  Amos had nog een stukje van het touw vast.
Het touw was langer dan de omtrek van onze grootste tafel!

Maar hoe lang was het touw dan wel?!
Nol de meetmol haalde er zijn koffertje bij...
Het touw was langer dan de vouwmeter (2m)

Het touw was langer dan de vouwmeter en de rolmeter samen (2m en 2 m)


 We hadden zelf nog de andere meetlatten nodig.
Uiteindelijk bleek tovertouw 5 meter te zijn.

 Dat zijn 4 kleuters en een half...
Tovertouw kwam tot aan de streep bij Nono.


En als we met onze billen op tovertouw gingen zitten dan hadden we geen kleuters genoeg.... (er waren 4 kleuters ziek) dan was het tovertouw toch nog altijd langer.

Zo waren we uitgetoverd die dag!

Op vrijdag vonden we een recept om een heksenbrouwsel te maken...
Eerst alle ingrediënten klaarzetten...

 En dan konden we aan de slag...

 De helft van de bokaal vullen met toverwater (azijn), glitters toevoegen,
 nog méér glitters toevoegen, kleurstof toevoegen,

 voorzichtig roeren,

 afwasproduct erbij,
en als laatste toverpoeder (bicarbonaat)
En toen liep het brouwsel, tot groot jolijt, helemaal over!!!
 Dat hebben we goed gedaan!!!

We sloten onze heksenweek af met een feestje!
We maakten lekkere spookjes van bananen, pompoenen van mandarijntjes en spinnen van oreokoekjes!
Lekker!!!

Een fijne vakantie gewenst!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten